Folklor, folk, folkloryzm, o co chodzi?
Rozwinięcie
Zapoznanie uczestników z problematyką zjawiska folkloryzmu.
W skrócie
Zastanowimy się nad znaczeniem tych 3 pojęć. Ich różnicami i podobieństwami oraz definicjami jakimi są określane.
Słowa kluczowe
folkloryzm, zespoły folk, nowa rzeczywistość folkloru
Podstawa programowa
edukacja regionalna, muzyka, wiedza o kulturze
Jakie umiejętności zdobędą uczestnicy
Uczestnicy potrafią:
- wskazać cechy i wyznaczniki zjawisk kulturowych określanych jako folklor, folk i folkloryzm
- rozpoznać lub zaklasyfikować różne utwory muzyczne do różnych zjawisk kulturowych związanych z wykonywaniem pieśni i utworów z tradycji ludowej
- potrafią znaleźć w różnych źródłach w internecie folklor, folk i folkloryzm
Metody i formy pracy
- luźna dyskusja
- praca w grupach
- odsłuchiwanie różnych utworów muzycznych
- własne poszukiwanie materiałów w źródłach
Jak to zrobić
Wprowadzenie: omówienie zjawisk kulturowych: folklor, folk, folkloryzm (materiały dla nauczyciela) oraz luźna dyskusja z uczestnikami, w czasie której można zapytać o ich doświadczenia związane z muzyką tradycyjną, o znajomość zespołów ludowych, o festiwale folklorystyczne, publikacje i inne zjawiska związane z szeroko pojętą ludowością.
Prezentacja przykładów multimedialnych (materiały dla nauczyciela) wraz z zestawieniem przykładów tradycyjnych i uwspółcześnionych (linki w materiałach dla nauczyciela).
Dyskusja i przygotowanie wraz z uczestnikami tabeli, w której wypisane zostaną najważniejsze cechy tradycyjnego folkloru i folku (przykład w materiałach dla nauczyciela).
Ćwiczenie – na podstawie przykładów multimedialnych uczestnicy rozróżniają, który przykład muzyczny należy do tzw. grupy tradycyjnej, a który jest folkiem. Dla utrudnienia zadania można odtworzyć przykłady z tradycyjną kapelą zagłębiowską - Kapela Zagłębianki.
Podsumowanie: luźna dyskusja o miejscu folkloru w dzisiejszej kulturze wizualnej.
Czego potrzebujemy
komputer, głośniki, tablica, na której utworzymy tabelę
Materiały do pracy
- Materiały dla nauczyciela.
- Pobrane pliki MP3, do których linki można znaleźć w materiałach dla nauczyciela.
Autorki
Agata Hofelmajer-Roś, Agata Krajewska, Magdalena Szyndler
Licencje
Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe